September 2016

Van 30 september t/m 5 oktober 2013 puur onderwijs

In de eerste volle week van oktober gaat de 11e Nationale Onderwijsweek van start. Een week puur onderwijs. Het thema voor deze OnderwijsWeek luidt Onderwijs 2.0 . Met die themakeuze wordt verwezen naar de nadrukkelijke opdracht aan het onderwijs jonge mensen voor te bereiden op de samenleving van morgen. Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie van ons vertrouwde onderwijs, aandacht voor Onderwijs 2.0

Professionalisering leraren
Almere wordt na Breda de tweede Onderwijsstad van het Jaar. Belangrijke evenementen in de Nationale OnderwijsWeek vinden plaats in Almere. Zo vindt op maandag 30 september a.s. de opening plaats in Almere tijdens een onderwijssymposium over de Professionalisering van leraren. De Finse onderwijsdeskundige Sahlberg, winnaar van de Education Award 2012, leidt het thema bij de deelnemers in.

Filmweek
Gedurende de hele week worden in een aantal filmtheaters in het land onderwijsfilms vertoond. Op dinsdag 1 oktober is het bibliotheektheater in Almere de plaats waar de première plaats vindt van een VPRO-documentaire over Jongens in het onderwijs. Na de documentaire een debat met landelijke smaak en spraakmakers over dit actuele thema.

Persprijs en Onderwijsdebat
In de 11e Nationale OnderwijsWeek vindt opnieuw de uitreiking plaats van de Nationale Onderwijs Persprijs en draait het in het Nationale Onderwijsdebat om de vraag naar rol en functie van de social media in het onderwijs.  Tijdens de uitreiking van de Persprijs draait het breder om de vraag naar de rol van de media in de nieuwsgaring over het onderwijs.

Gastlessen
Tijdens de OnderwijsWeek draait het in de gastlessen van een groot aantal deskundige landgenoten om het thema rekenen en economie. De besprekingen over die gastlessen zijn nog in volle gang. Zodra ook daar de afspraken zijn gemaakt, zullen alle scholen in Nederland worden uitgenodigd aan dit fenomeen deel te nemen.

Toptalent
Toptalent onder de aankomende leraren in het primair en voortgezet onderwijs ontvangen een prijs op donderdag 3 oktober a.s. in Almere. Het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie reikt samen met zijn partners prijzen uit aan onderwijskundig talent in de opleidingsscholen in ons land.

Dag van de Leraar
De internationale dag van de leraar valt op 5 oktober in 2013. Maar vrijdag 4 oktober zal op veel scholen aan de dag van de leraar bijzondere aandacht worden besteed. Dat is ook het geval in Almere, waar voor alle leraren een bijzonder programma wordt georganiseerd. Onder andere organiseert NTR daar in het kader van het Gouden Oog de uitreiking van de prijzen voor de beste videolessen die door leraren zijn gemaakt.

Tot slot wordt op zaterdag 5 oktober bekend gemaakt, tijdens een feestelijk evenement, wie de Leraar van het Jaar 2012 is in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.

Meer informatie over het programma en de achtergronden is te vinden op www.nationaleonderwijsweek.nl