Van Eindhoven naar New York

31 januari 2021 Nationale Onderwijstalenten

Bernice d’Anjou is een van de twee recentste Nationale Onderwijstalenten. Zij won de titel in de categorie voortgezet onderwijs in 2019, waarna deze in 2020 verlengd werd. Door de coronacrisis was er tenslotte geen uitreiking van de OnderwijsTopTalentPrijs in 2020. Hoe gaat het nu met haar? 

Jouw scriptie en activiteiten tijdens je studie toonden veelzijdigheid. Waar kijk je met het meeste plezier op terug? 

“Op bijna elk project kijk ik met veel plezier terug, juist omdat ze allemaal zo verschillend waren, gaven ze me op een andere manier voldoening. Bij het project waarbij ik STEM lesmateriaal ontwikkelde voor middelbare scholieren in Mozambique, was het erg leuk en uitdagend om iets te maken wat goed bij hun ervaringen en leefwereld aansloeg. Ook om het zo modulair op te zetten, dat men het op verschillende manieren zou kunnen gebruiken. Maar ook mijn scriptie waarin ik samen met mijn scriptie-partner Nine Sellier een feedback-tool heb gemaakt en onderzoek deed naar de effectiviteit ervan bleek een project?te zijn om met veel plezier op terug te kijken. Vooral ook omdat we zagen dat de feedback-gesprekken tussen docenten en leerlingen verrijkt konden worden door de leerlingen meer inbreng te geven in het gesprek. Het leuke aan dat project is ook dat we na het winnen van mijn prijs door meerdere mensen benaderd zijn om workshops te komen geven en zelfs vragen kregen of we het professioneel door wilden ontwikkelen zodat docenten het echt kunnen gebruiken. Die interesse is natuurlijk super om te ervaren en maakt ons extra trots op ons werk.” 

Wat heeft het winnen van de OTTP voor je betekend?

“Het was natuurlijk geweldig om op zo'n manier gewaardeerd te worden om het werk dat ik heb gedaan. Het is een mooie toevoeging op mijn CV en dat heeft me zeker geholpen in het veroveren van een plek in het competitieve PhD programma aan New York University. Verder hielp het ook met het uitbreiden van mijn netwerk binnen het Nederlandse onderwijsontwikkelingsmilieu. Ik ben bijvoorbeeld uitgenodigd op een conferentie over toetsing om samen met Nine Sellier een workshop te verzorgen over onze ontwikkelde feedback-tool voor docenten. Dat was een hele mooie ervaring en heeft ons gestimuleerd om de tool weer een stapje verder en professioneler door te ontwikkelen, uit te testen en te bespreken met een gevarieerde groep van geïnteresseerde docenten.” 

Wat ben je gaan doen na het winnen van de OTTP in 2019?

“Ik was op dat moment nog bezig met het afmaken van mijn master Science Education and Communication. De workshop op de toetsing-conferentie is echt een concreet gevolg van het winnen van die mooie prijs. Verder ben ik tijdens het afronden van mijn master begonnen met solliciteren op internationale PhD plekken op het gebied van Onderwijs Technologieën, om zo mijn academische carrière te kunnen vervolgen.” 

Hoe is je keuze om te gaan studeren in New York tot stand gekomen? 

“Ik ben nogal avontuurlijk ingesteld en ik wilde graag mijn leven op meerdere plekken van de wereld beleven, om zo verschillende culturen en mensen te leren kennen. Met die instelling ben ik op zoek gegaan naar PhD vacatures in het veld van Onderwijs Technologieën. Die plekken zijn vaak schaars. Toevalligerwijs vond ik al snel twee vacatures: een aan NYU en de ander in Noorwegen. Ik heb op beide posities gesolliciteerd en van beide instituten heb ik een voorstel gekregen. Toen kwam de keuze. NYU was voor mij wel echt een droom, omdat het zo'n belangrijke plek is voor de wereld en hoe veel mooie connecties kan ik niet leggen vanuit New York University. Verder was ook doorslaggevend dat de PhD's in de Verenigde Staten erg focussen op een brede ontwikkeling. Je gaat niet meteen aan de slag met eigen onderzoek, maar verbreedt en verdiept je kennis en onderzoekvaardigheden eerst door het volgen van veel vakken. Dat sprak mij erg aan omdat ik graag door wil leren en echt een sterke basis wil hebben voordat ik aan mijn eigen onderzoeksproject begin.” 

Wat studeer je er en waarom deze keuze? 

“Ik doe op de Steinhard School van New York University mijn PhD in Educational Communication and Technology. Mijn passie ligt echt bij het academisch onderzoek naar nieuwe technologieën en andere ontwikkelingen in het onderwijs. Wat ik zelf vaak heb gezien in de onderwijswereld is dat er veel nieuwe tools, systemen of andere “verbeteringen” voor het onderwijs worden ontwikkeld en geïmplementeerd, waarvan soms de effectiviteit of invloed op het leren van leerlingen niet duidelijk gemeten is. Daar zou ik mijn steentje aan bij willen dragen, om beter te achterhalen wat nou de daadwerkelijke effecten zijn van zulke onderwijs-tools en systemen. Ik ben deze PhD gestart in New York en niet in Nederland omdat ik persoonlijk graag een internationale onderzoekcarrière wil opbouwen. Daar komt bij dat de Steinhard School expliciet focust op verschillende culturen.” 

Hoe bevalt het? Wat valt je op in positieve en mogelijk ook negatieve zin? 

“Het bevalt zeer goed. De kwaliteit van de lessen die ik daar volg ligt erg hoog, dat vind ik enorm stimulerend. Verder ben ik in contact met meerdere professoren in de faculteit, waarbij ik kan aansluiten op verschillende onderzoeksprojecten. Zien wat hun manier van werken is en welke onderwerpen er onderzocht worden, is heel interessant. Wat natuurlijk jammer is, is dat ik tot nu toe iedereen enkel nog digitaal heb ontmoet, dus ik kijk er erg naar uit om iedereen face-to-face te leren kennen en echt op locatie in NYC te kunnen werken.” 

We hebben allemaal gezien hoe heftig COVID-19 in het voorjaar toesloeg in NYC.?Hoe ben jij de corona crisis doorgekomen?? 

“Ik zit en zat nog steeds in Nederland toen de COVID-19 crisis wereldwijd toesloeg. Op dat moment was ik nog bezig met het voltooien van mijn master Science Education and Communication aan de Eindhoven School of Education. Het plan was om in september te starten en te verhuizen naar NYC of naar Brooklyn, maar dat was helaas niet mogelijk door de effecten van de COVID-19 crisis. Ik ben dus digitaal aan mijn PhD begonnen en als het goed is kan ik in mei wel naar New York verhuizen.” 

Wat zijn je plannen voor de toekomst? 

“Mijn meest voorname doel voor de toekomst is het behalen van mijn PhD aan New York University. En daarna zou ik graag mijn academische carrière willen voortzetten met bijvoorbeeld eerst een postdoc positie om later een traject naar een full professorship te bemachtigen op een andere universiteit. Doordat ik graag -zoals gezegd- een internationale onderzoek carrière wil realiseren, zou ik het liefst op dergelijke posities willen solliciteren in landen zoals bijvoorbeeld Denemarken, Noorwegen, Canada et cetera.” 

Wat zou je studenten willen aanraden die overwegen buitenlandse ervaring op te doen? Wat heeft het jou gebracht? 

“Buiten het momenteel studeren in NYC, heb ik vijf jaar geleden al een exchange gedaan aan de Victoria University of Wellington in Nieuw-Zeeland. Voor mij gaf de buitenlandse ervaring vooral een breder perspectief. Wat het mij met name heeft gebracht zijn twee dingen, allereerst nieuwe en andere aanpakken binnen de vakgebieden waarin ik ben geïnteresseerd en ten tweede dat je leert over hoe je elders je leven inricht en leeft. Door kennis te maken met verschillende universiteiten en academische werelden heb ik echt geleerd hoe anders daar de cultuur en manier van studeren en werken is.” 

Blijf op de hoogte

Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws als je niets wilt missen, meld je je hier eenvoudig aan voor de nieuwsbrief.