Film met de klas

5 maart 2019 • Anton Damen • Nationale Onderwijsfilm

Filmeducatie zit sterk in de lift. Het staat prominent op de politieke agenda en duikt in al zijn verscheidenheid steeds vaker op in het klaslokaal. Of het nu gaat om film ‘lezen’ of film maken, of als verdieping bij een thema: de mogelijkheden die film aan het onderwijs biedt, zijn haast niet te filmen, zo groot.

Kinderen en jongeren kijken hun ogen uit, met YouTube, Netflix en smartphones als vensters op de wereld. Dat maakt het belang van filmeducatie alleen maar meer urgent. Maar hoewel de mediaconsumptie van jongeren een stijgende lijn vertoont moet beeldtaal nog een structurele plek in het curriculum zien te veroveren, zodat docenten meer ruimte en mogelijkheden krijgen om leerlingen voor te bereiden op het (begrijpend) kijken naar film of om zichzelf (creatief) te uiten via bewegend beeld. Daar wordt hard aan gewerkt, de politieke wil is er en er worden flinke slagen gemaakt. Wil je niet wachten en nú aan de slag? Laat je inspireren door de volgende initiatieven:

 

 

En.... actie!

Van zelf filmen leer je hoe complex films in elkaar steken, en dat het eindresultaat altijd de optelsom is van de inspanning van veel mensen met verschillende rollen. Filmen kan iedereen, maar een goede film maken, dat is een ander verhaal. Steeds vaker kiezen scholen in plaats van de theatrale musical een eindfilm als afscheid van de lagere school. Hollywood in de Klas kan daarbij helpen, door middel van een kant-en-klaarpakket die de grootste hobbels in de realisatie wegneemt.

Mediawijs aan de slag met fake nieuws? In Wat is waar? Nieuws! van Stichting De Frisse Blik leren leerlingen kritisch kijken naar de manier waarop filmmakers de werkelijkheid verbeelden door o.a. zelf gemanipuleerde reportages te maken.

 

Doe mee met een filmfestival

Duik in het diepe, bezoek masterclasses en (school)voorstellingen en ontdek het nieuwste op het gebied van Nederlandse film, korte film, wereldcinema, documentaire, mensenrechtenfilms, kinderfilm en de fantastische film op het NFF, Go Short, IFFR, IDFA, Movies that Matter, Cinekid, Taartrovers Film Festival en Imagine Film Festival. 

Zit er filmtalent in de klas of heb je met de school een mooie productie gerealiseerd? Stuur de film dan in voor het Nationaal Film Festival voor Scholieren en wie weet staan jouw leerlingen op het podium tijdens de feestelijke prijsuitreiking in september in Lelystad. Wil je werken aan je eigen filmskills? Net als de bovengenoemde filmfestivals organiseert NFFS speciale docentendagen.

 

Ervaar het virtueel

Bekijk ‘t is al vijftien jaar een innovatieve cultuuraanbieder voor het VMBO. En bij een innovatieve organisatie hoort vandaag de dag natuurlijk ook een virtual reality. In hun project De Herkansing leren scholieren onder leiding van een regisseur wat er allemaal komt kijken bij het filmen in 360°, en leveren ze zelf een creatieve bijdrage aan een spannend VR-verhaal.

In het medialab van Digital Playground werken leerlingen ook aan de 21e eeuwse vaardigheden. Via onder andere VR, 3D en games leren ze samenwerken, programmeren, communiceren en ontwerpen.

 

 

Naar het museum

Veel leerlingen associëren film met entertainment. Dat film ook kunst kan zijn dat in een museum thuishoort, wordt duidelijk met een bezoek aan het enige filmmuseum dat Nederland rijk is: Eye in Amsterdam. In Eye wordt film in al zijn facetten belicht: de technische uitvindingen in de filmgeschiedenis, maar ook het artistieke karakter. Naast de vaste en tijdelijke exposities zijn er ook tal van educatieve activiteiten. Workshops grimeren of stop-motion bijvoorbeeld, of een interactief zaalprogramma. Geen gelegenheid om met de klas naar Amsterdam te komen? Dan haal je het museum gewoon in de klas, bijvoorbeeld met een gastles van de Eye-museumdocent.

Wat zit je nou te kijken?!

In samenwerking met bioscopen en filmtheater is de korte voorfilm Wat zit je nou te kijken?! ontwikkelt. Daarin laat acteur Ko Zandvliet (bekend van o.a. Razend en Jongens) op luchtige wijze zien uit welke elementen een film is opgebouwd. Dat doet hij aan de hand van fragmenten uit populaire films zoals The Hunger Games, La La Land, en Nederlandse producties als New Kids en Wolf. Het resultaat is een minicollege dat laagdrempelig en toch diepgaand is en laat zien wat de impact is van verhaalopbouw, montage, camera, geluid, acteren en art-direction. En dat allemaal in een paar minuten. Grote kans dat je deze voorfilm zal zien tijdens een schoolvoorstelling bij een filmvertoner in de buurt of bij een filmfestival bezoek. Op aanvraag is de film ook op school in te zetten.

 

Op filmeducatie.nl vind je alle bovenstaand genoemde partijen en hun aanbod voor scholen.

 

Elke klassituatie is anders en geen school hetzelfde. Wil je wel aan de slag, maar weet je niet waar te beginnen? Stuur je vraag via filmeducatie.nl/contact voor een advies op maat.

 

Blijf op de hoogte

Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws als je niets wilt missen, meld je je hier eenvoudig aan voor de nieuwsbrief.