Welke onderwijsfilm wordt opvolger van Down to Earth?

5 maart 2019 Nationale Onderwijsfilm

In oktober 2017 sleepte de opzienbarende, spirituele reis van Rolf Winters en zijn gezin over de wijsheid van Earthkeepers zowel de publieksprijs als de juryprijs in de wacht. Het was een fotofinish met Kinderen van Juf Kiet. Dit jaar zijn er zes nominaties.

De verkiezing en uitreiking van de NOF 2018 zal op woensdagmiddag 3 oktober plaatsvinden op het Vreewijk Lyceum en Gymnasium in Rotterdam Zuid, als onderdeel van het Nationaal Onderwijs Filmfestival.

De Nationale Onderwijsfilm (NOF) wordt voor het zevende opeenvolgende jaar uitgereikt en is een initiatief van de stichting Nationale Onderwijsweek (NOW). De voorgaande prijswinnaars waren: Down to Earth (2017), Forget me Not/Vergeet me niet (2016), Wat is het doel van onderwijs? (2015), Alphabet (2014) en Wadja (2013).

De gekozen films en documentaires inspireren, zetten aan tot diepgaande gesprekken en actie. De nominaties voor de verkiezing Nationale Onderwijsfilm 2018 zijn verzorgd door vertegenwoordigers van Eye Filmmuseum (Amsterdam), het Nationaal Onderwijs Museum (Dordrecht) en drie onderwijsvakbladen: Van Twaalf Tot Achttien, Didactief en De Nieuwe Leraar.

De belangrijkste criteria voor de nominaties zijn:

a. De film is een Nederlandse productie

b. De film of documentaire is van recente datum: uitgekomen en/of vertoond tussen 1 juni 2017 en 1 juni 2018

c. Het onderwerp en de uitwerking ervan zijn 100% relevant voor het onderwijs en hebben betrekking op PO, VO, MBO, HBO en/of WO.

 

DE GENOMINEERD ONDERWIJSFILMS 2018

 

Tussen meten en weten: onderwijs

In het onderwijs wordt al jaren geworsteld met de vraag hoe te vernieuwen en de leerlingen individueler te benaderen. We lijken daarbij niet af te brengen van één van de struikelblokken die bij vernieuwing steeds weer in de weg lijken te staan: toetsen. Toetsen proberen de ontwikkeling van een kind in cijfers te vangen. Maar wat zeggen deze toetsresultaten werkelijk over de ontwikkeling van onze kinderen?
Jan Bor is filosoof en zen-beoefenaar. Hij gaat op onderzoek uit. Zijn zoon Olivier heeft een sterke negatieve reactie op toetsen. Vanuit zijn persoonlijke frustratie daarover zoekt Jan naar de oorsprong van het toetsen, de gevolgen en andere mogelijkheden. Hij spreekt Bas Hemker, hoofd research bij het CITO instituut die uitlegt wat de achterliggende gedachte is van het toetsen. Maar ook hoe het verkeerd kan worden gebruikt. Klinisch psycholoog Paul Verhaeghe werpt licht op de negatieve gevolgen van het toetsen. ‘Met zo'n systeem kun je wachten op kinderen met een burn out.’ Op het Hondsrugcollege in Emmen en bij De Ruimte hebben ze het toetsen losgelaten en kijken de leerlingen zelf naar wat, hoe en wanneer ze willen toetsen. Werkt het? De leerlingen zijn zelf in ieder geval erg blij en kunnen vanuit een intrinsieke motivatie leren, dat veel rust geeft.

Dit is een aflevering uit een vierdelige serie die door de KRO is uitgezonden. (45 minuten)

 

Iedereen is leraar

Goed onderwijs is cruciaal voor alle kinderen. En voor goed onderwijs zijn goede leraren een absolute noodzaak. Iedereen is leraar, een film van Maarten Stuifbergen – zelf lerarenopleider en schoolleider – is een ode aan deze belangrijke publieke professional.
Leraren manoeuvreren in een complexe wereld. Zij onderwijzen de toekomst van ons land, maar doen dat onder lastige omstandigheden: hoge werkdruk, een aankomend tekort aan bevoegd personeel, een maatschappij die snel aan het veranderen is. In de film gaat Maarten Stuifbergen op zoek naar de kracht van de leraar. Wat is dat en hoe kan die het beste worden ingezet ten behoeve van de kansen van kinderen? Welke impact heb je als leraar? (33 minuten)

Spiegeldromen

In de film Spiegeldromen gaan leerlingen van de praktijkschool de confrontatie aan met zichzelf, door in gesprek te gaan met hun eigen spiegelbeeld. De trekken in hun gezicht vertellen het verhaal. Een emotionele tombola van pubers, die ondanks hun - soms pijnlijke - achtergrond overeind proberen te blijven.  Met behulp van docenten, die dezelfde confrontatie aangaan, zoekt regisseur Marjoleine Boonstra naar de balans tussen carrièrekansen en de emotionele bagage van de leerlingen. In alle openheid vertellen zij over de kwetsbare kanten van hun bestaan en wordt hun anonimiteit ontmaskert. Gezichten kijken je aan, pubers die verder willen, bijna kinderen nog. Nu nog gedragen door het onderwijs, maar wat daarna? Ondanks alle tegenslagen getuigen deze jongeren van een ontroerende veerkracht. (50 minuten)

De witte vlucht

De witte vlucht gaat over basisschool Het Octaaf in Nijmegen. Deze school wil onderwijs bieden aan alle kinderen in de buurt, die wel 25 verschillende nationaliteiten telt. Hoogopgeleide, witte ouders die in de Nijmeegse wijk wonen laten de school echter links liggen. Iedere ochtend fietst een stoet ouders een drukke weg over, om hun kinderen naar een witte school buiten de wijk te brengen. Roger, de net aangestelde directeur van Het Octaaf, is vastbesloten om daar met zijn team verandering in te brengen, maar wat is daarvoor nodig? Met zijn collega gaat hij bij jonge ouders op bezoek en in gesprek over hun school. (53 minuten)

Sex Ding

Vita is een mooie meid van zestien en voor niemand bang. Ze heeft een hartsvriendin Shaira en verkering met Django. Als Shaira in een ruzie een sexy foto van Vita op instagram zet, provoceert Vita dat ze niets te verbergen heeft. Maar de gevolgen zijn groter dan de zelfbewuste stoere Vita aankan. Van buiten houdt ze zich groot, maar van binnen slaan de fysieke vernederingen en de eenzaamheid toe. Zal het Vita lukken om overeind te blijven als ze door iedereen wordt buitengesloten en veracht?

Regisseur Simone van Dusseldorp vond inspiratie voor deze film in het verhaal dat haar veertienjarige dochter vertelde over een klasgenoot. Ook zij werd verstoten nadat een pikante foto van haar via social media werd verspreid. (38 minuten)

Goed terechtgekomen in de Schilderswijk

Eric van ’t Zelfde begon als docent toen hij 22 jaar was. De leerlingen in zijn mentorklas in de Haagse Schilderswijk waren toen 13. Hij begeleidde hen totdat ze met een diploma het Johan de Witt College verlieten. In de documentaire Goed terecht gekomen in de Schilderswijk worden Erics oud-leerlingen opgezocht. We zien hoe zij nu als dertigers naar de wereld kijken en hoe het hen vergaat: welke dromen zijn uitgekomen en welke niet? Wat kunnen we van hun ervaringen leren voor het het onderwijs van vandaag? (43 minuten)

 

Vakjuryprijs

 

Leden van een vakjury 2018 kiezen de Nationale Onderwijs Film 2018. Ook kiezen zij de tweede en de derde prijs alsmede de eervolle vermeldingen.

De vakjury 2018 bestaat uit: Szabinka Dudevsky (filmproducent en researcher, pedagoge en hoofddocent/onderzoeksleider Kenniscentrum Talentontwikkeling Hogeschool Rotterdam), Rikie van Blijswijk (onderwijskundige, eigenaar De Leerschool en medewerker stichting NIVOZ), Annonay Andersson (
hoofdredacteur NIVOZ platform hetkind en kinder- en jeugdpsycholoog), Simon Baars (clusterdirecteur vmbo Melanchthon in Rotterdam), Fadoua Essabiri (docent op het Diamant College in Den Haag), Lieke Vera (student lerarenopleiding Hogeschool Rotterdam), Hans Neven (oud-rector scholengemeenschappen VO en liefhebber Onderwijsfilms) en Henk Sissing (onderwijskundige, eigenaar WZJ en liefhebber Onderwijsfilms).

Publieksprijs


De publieksprijs wordt georganiseerd in samenwerking met stichting NIVOZ, dat ook voorgaande jaren de stemmen en argumentaties verzamelden. U kunt uw stem uitbrengen tot en met zondag 30 september via de webpagina’s van NIVOZ platform hetkind. Via www.nivoz.nl en zoek dan op NOF 2018
 

Het Nationaal OnderwijsFilmFestival


Op de middag van de prijsuitreiking zal op dezelfde locatie het Nationaal OnderwijsFilmFestival 2018 plaatsvinden. Alle reden dus om woensdagmiddag 3 oktober 2018 naar Rotterdam-Zuid te komen. Onderwijsprofessionals – van PO t/m WO, van Groningen tot Maastricht, van Den Haag tot Enschede - zijn van harte welkom. Naast de film- en documentairemakers zelf zullen ook enkele hoofdrolspelers aanwezig zijn om mee in gesprek te gaan. De toegang is gratis.

 

Inschrijven voor dit onderwijsfeestje – waar geen kosten aan verbonden zijn - via de site www.nof2018.nl. Hier is ook het uitgewerkte programma te vinden.

Meer informatie vind je op www.nationaleonderwijsweek/onderwijsfilm

Sponsoren
De verkiezing van de Nationale Onderwijsfilm 2018 wordt dit jaar mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Dyade, CED Rotterdam - educatieve diensten, de Detacheerders en CVO Rotterdam e.o.

 

 

Blijf op de hoogte

Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws als je niets wilt missen, meld je je hier eenvoudig aan voor de nieuwsbrief.