Terugblik Nationale Onderwijsweek 2017 in Nijmegen

1 maart 2018 Nationale Onderwijsweek

 

Het volledige programma van de Nationale Onderwijsweek 2017 en een uitgebreide terugblik op ieder evenement vindt u hier.

 

De Nationale Onderwijsweek is ieder jaar weer een week vol positieve, landelijke aandacht voor het onderwijs en haar professionals. De kernactiviteiten van de Nationale Onderwijsweek 2017 hebben plaatsgevonden in de Nationale Onderwijsstad 2017/2018 Nijmegen, rond het verbindende thema “gelijke kansen”.

 

De feestelijke aftrap van #NOW2017

Vrijdag 29 september stonden bijna duizend leerlingen klaar om samen met Jochem van Gelder de Nationale Onderwijsweek 2017 feestelijk af te trappen. De Nationale Onderwijsweek 2017 werd geopend met een succesvolle recordpoging “bewegend leren”. Maar liefst 6.739 leerlingen hielpen mee dit record te behalen. Jip Sanders was er namens NOW bij om verslag te doen in een vlog.

Later die avond gaf de Rotterdamse wethouder van Onderwijs, Hugo de Jonge, met een leuke videoboodschap de titel Nationale Onderwijsstad over aan Nijmegen. Renske Helmer-Englebert, wethouder van Onderwijs in Nijmegen, en Burgemeester Bruls van Nijmegen spraken de genodigden met warme woorden toe. De schoolbel luidde en de Nationale Onderwijsweek 2017 was officieel geopend. Anne Puck de Boer heeft deze gelegenheid voor ons vastgelegd in een vlog.

Een vleugje Nijmegen vermengd met een vleugje onderwijs, dat was de pubquiz. Twee kroegen in de Nijmeegse binnenstad stonden op vrijdagavond 29 september in het teken van onderwijs en #NOW2017. De prijs voor de winnende teams? Voor ieder teamlid een Nijmeegs knaapje: een kleerhanger in de vorm van een van de vier karakteristieke bruggen van de Nationale Onderwijsstad 2017/2018.

Het MBO is tof… In Nijmegen!

Op maandag 2 oktober mochten de toekomstige professionals van het ROC Nijmegen tijdens de Nationale Onderwijsweek 2017 alvast oefenen bij de vakwedstrijden Skills Heroes. Ieder vakgebied had een eigen werkruimte waar het publiek in volle bewondering kon toekijken hoe de studenten hun specialiteiten uitvoerden.

Op datzelfde moment scheurden bij het Helicon MBO twee coureurs rondjes op grasmaaiers, her en der lagen hooibalen die het parcours aangaven. Welkom bij de Grand Prix van Nijmegen, waar je niet alleen kunt ontdekken hoe leuk een grasmaaierrace is, maar ook met een shovel(tje) boter, kaas en eieren kunt spelen en er een bierflesje mee kunt openen. Het moge duidelijk zijn: werken in het groen is doen, uitdagend en leuk.

Tegen het einde van de middag, hoog boven de Waal gelegen aan de rand van de Nijmeegse binnenstad gaf Jan Bransen een lezing over keuze problematiek. Als het Jan Bransen, hoogleraar in de filosofie van de gedragswetenschappen, gaat om het kiezen voor een toekomst bestaat er geen ‘alles of niets’ en ‘nu of nooit’. Het leven volgt geen menu-opties. Leven is leren.

De NOW2017 maandag werd afgesloten met een bomvolle zaal in Arthouse LUX. Het publiek keek reikhalzend uit naar de première van De Witte Vlucht van regisseur Camiel Zwart, geproduceerd door Viewpoint Productions. Niet zo verwonderlijk, want deze film over gelijke kansen in het onderwijs was gemaakt op basisschool ‘Het Octaaf’ in Nationale Onderwijsstad 2017/2018 Nijmegen.

Dag van de gelijke kansen

Op dinsdagochtend 3 oktober begon de Nationale Onderwijsweek 2017 met een inspiratiesessie: Wakker worden voor gelijke kansen. Een activerende ochtend met een zeer gemengd publiek en positief bevragende, richting tegendraadse, energie die bijna tastbaar in de Lindenberg hing. Het tempo lag hoog met korte speeches onder de vrolijke, doelgerichte leiding van Ajouad el Miloudi, presentator bij KRO-NCRV en als ambassadeur verbonden aan de Gelijke Kansen Alliantie.

Hanno Ambaum en Aza Rashied spraken over innovatie in onderwijsmethodes, je talenten ontdekken en verantwoordelijkheid nemen voor wat je doet. Roxanne Veurman en Idris Ahmed Yonis, verbonden aan 2GetThere Coaching, koppelden in een eenvoudige, maar indrukwekkende theateropzet hun levensverhaal aan hun werk als jongerencoach. Theatergroep Mind Mix zette alle aanwezigen weer op scherp met interactief theater, voordat regisseur Julia Roeselers vertelde over het maken van de film ‘Je mag altijd bij me komen’ over brugfiguren in Gent. Pieter Derks sloot de vierde ochtend van de Nationale Onderwijsweek 2017 af met een pakkende column. Voor wie wilde waren er na de lunch drie workshops om uit te kiezen: aanwezigen gingen er actief aan de slag met denkles, groeimindset en het herkennen van taalachterstand bij leerlingen.

Tegen het einde van de middag begon in Arthouse Lux Nijmegen de première van de tweede film in het drieluik ‘Gelijke kansen in het onderwijs’ van Viewpoint Productions. Wat kunnen we leren van de buren, vroegen de producenten zich af bij het maken van het drieluik, naast de vragen wat we kunnen leren van het heden (De Witte Vlucht) en het verleden (Goed terechtgekomen in de Schilderswijk). Een goed gevulde zaal keek met veel genoegen naar deze première van de film ‘Je mag altijd bij me komen’ tijdens NOW 2017.

 

Dag van de innovatie, Shift Happens!

Woensdag 4 oktober van Nationale Onderwijsweek 2017 staat in het teken van innovatie. Naar Ruud Veltenaar luisteren is uitgedaagd worden om in de wereld van de toekomst te stappen en vervolgens te ontdekken wat dat betekent voor wat we nu doen. Tenslotte: de toekomst is niet wat gaat gebeuren, maar wat wij zullen doen. In een hoog tempo wordt je wereldbeeld opgeschud door iemand die zegt waar het op staat. Mocht je nog in ontkenning verkeren over de invloed van technologie op onze maatschappij, over de maatschappelijke uitdagingen van morgen, dan is er na deze lezingen geen ontkomen meer aan. Shift Happens, maak je klaar voor de toekomst.

Van de Lindenberg reden we door naar het NEC Goffertstadion voor het Huiskamerfestival. Al tijdens de opbouw van het Huiskamerfestival Ieder Talent Telt zoemt het van opwinding. Overal waren vrijwilligers bezig het stadion om te toveren tot de broedplaats der broedplaatsen. Ofwel: dé plek waar alle Nijmeegse broedplaatsen die onderdeel zijn van de Innovatieagenda zich presenteren aan geïnteresseerden. Broedplaatsen met hart en ziel. Om 15.30 uur ging het Huiskamerfestival los met een welkomstlied. Het festival was een succes: meer dan 500 mensen laven zich aan de sociale betrokkenheid, de creativiteit en de vernieuwing die in de huiskamers gepresenteerd werden. Met Fresku kent het festival een waardige afsluiter.

Op woensdagavond 4 oktober werd tijdens de Nationale Onderwijsweek de jury- en publieksprijs uitgereikt aan de film die was verkozen tot Nationale Onderwijsfilm 2017. Ademloos kijken naar een onderwijsfilm die tegelijk onderwijs overstijgt was een van de commentaren van de jury. De uitreiking vond plaats in arthouse LUX in Nijmegen, de Nationale Onderwijsstad 2017/2018. Down to Earth viel, tot verrassing van de makers, twee keer in de prijzen.

Internationale dag van de leraar

“Leren is het maken van fouten ten opzichte van het unieke mentale model waarmee ieder mens de wereld ziet.” In een notendop is dat hoe wij mensen leren. Volgens prof. dr. Harold Bekkering is het onderwijssysteem daar echter niet op ingericht. Of althans, nog niet voldoende.  Bekkering startte de discussie rondom summatief en formatief toetsen. Volgens Bekkering past formatief toetsen beter bij hoe wij leren. Maar wat interessant is: ouders zijn veelal voorstanders van summatief toetsen. Waarom dat zo is, is waarschijnlijk nader onderzoek en een volgende lezing waard.

Om verder te gaan op het onderwerp ‘leraar’, gaan we nu de prijs voor de talentvolste jonge leraar van 2017 uitreiken. Een informatiemarkt waar alle genomineerden hun onderzoek presenteerden was de opmaat naar een debat onder leiding van het oudste onderwijsvaktijdschrift van Nederland, tevens partner van de Nationale Onderwijsweek: Didactief. Onder leiding van Stef Verhoeven van Didactief ging een panel ervaringsdeskundigen er vervolgens nader op in. Het uur van de waarheid was aangebroken voor de genomineerden. Ruth van Ringelesteijn van de Katholieke Pabo Zwolle is uitgeroepen tot de talentvolste jonge leraar van 2017 voor het basisonderwijs met haar onderzoek naar zelfregulerend leren op de basisschool. Zuzana Molcanova van Fontys Lerarenopleiding won de titel voor haar onderzoek naar de effecten van het gebruik van multiculturele literatuur in havo 4, waarbij ze gebruik maakte van het boek ‘De vliegeraar van Kabul’ door Khaled Hosseini.

En toen was het zover… na maanden van voorbereidingen, na een week vol inspiratie en de uitreiking van verschillende prijzen zat het erop. #NOW2017 was ten einde. We genieten na van een geslaagde week waarin we in Nijmegen de kracht en de pracht van het onderwijs vierden. Een samenvatting van de week is terug te zien in de aftermovie. Deze aftermovie is een compilatie van alle vlogs die gemaakt zijn tijdens NOW2017 in Nijmegen door Jip Sanders en Anne Puck de Boer – studentes aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

De Nationale Onderwijsweek 2017 is dan wel officieel ten einde, maar in de Nationale Onderwijsstad 2017/2018 Nijmegen werd meteen een vliegende start gemaakt met het programma voor de rest van het jaar. De Meetup024 stond in het teken van ‘De leraar en de leerling’ met een leerlingarena verzorgd door docenten van het Montessori College in Nijmegen en verschillende gesprekstafels. Wie rond 22.00 uur huiswaarts ging, was enthousiast en keek alvast uit naar de volgende editie van MeetUp024 in november.

#NOW2017

Blijf op de hoogte

Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws als je niets wilt missen, meld je je hier eenvoudig aan voor de nieuwsbrief.