Uitreiking Onderwijs TopTalentPrijs 2017

12 oktober 2017 Nationale Onderwijstalent

 

De Onderwijs TopTalentPrijs 2017 is gewonnen door Ruth van Ringelesteijn van de Katholieke Pabo Zwolle en Zuzana Molcanova van Fontys Lerarenopleiding Tilburg.

 

Zij ontvangen de prijs vanwege de hoge kwaliteit van hun afstudeerprojecten en zijn verkozen tot de meest talentvolle jonge leraren van 2017. Koen van Ottenhof, een van de winnaars in 2016, en Renske Helmer-Englebert, wethouder Onderwijs van Nationale Onderwijsstad 2017/2018 Nijmegen, reikten tijdens de Nationale Onderwijsweek 2017 op 5 oktober de prijzen uit bij de HAN in Nijmegen.

De Onderwijs TopTalentPrijs wordt jaarlijks uitgereikt tijdens de Nationale Onderwijsweek aan twee talentvolle startende leerkrachten. Beide winnaars worden beloond met een bronzen trofee en een bedrag van duizend euro. Dit jaar dongen dertig lerarenopleidingen mee naar de prijs. Allemaal hebben zij hun beste student van het afgelopen schooljaar genomineerd.  De jury toonde zich onder de indruk van het hoge niveau van de kandidaten. De jury bestaat dit jaar uit Monique Marreveld, hoofdredacteur Didactief; Sylvia van Os, leerplanontwikkelaar SLO; Koen Ottenhof, docent, winnaar Onderwijs TopTalentPrijs 2016; Lisa Westerveld, lid Tweede Kamer; Rixt Zeelenberg, hoofd afdeling Toetsconstructie Cito.

Foto’s: Mark Verlijsdonk

Ruth van Ringelesteijn wint de prijs in de categorie basisonderwijs (pabo’s) met een veelgeprezen onderzoek naar ‘zelfregulerend leren’ op de basisschool. Ze vindt het van groot belang dat de leerlingen kritisch naar hun eigen werk kijken en leren van gemaakte fouten. Een onmisbare vaardigheid in onze snel veranderende samenleving. In de praktijk gebeurt dat te weinig. Ze heeft praktische en zeer bruikbare hulpmiddelen ontwikkeld voor zowel leraren als leerlingen. De jury merkt op: ‘Dit werk is relevant, innovatief, volledig en breed toepasbaar. Deze genomineerde is een aanwinst voor het onderwijs’.         

Zuzana Molcanova is de winnaar in het voortgezet onderwijs. Haar lespraktijk en intensieve bestudering van relevante literatuur brengt haar tot een fraai onderzoek, waarin ze een geslaagde poging doet de effecten van het gebruik van multiculturele literatuur in havo 4 te begrijpen en te beschrijven.  Daarbij gebruikt ze op indrukwekkende wijze het bekende boek De Vliegeraar. De jury: ‘De materialen en aanpak die Zuzana Molcanova heeft ontwikkeld, zijn van een buitengewone kwaliteit. Wij wensen iedere leerling de kans toe met deze materialen en deze aanpak te werken’.

 

Blijf op de hoogte

Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws als je niets wilt missen, meld je je hier eenvoudig aan voor de nieuwsbrief.