'Het eerste jaar is het pittigst'

22 maart 2020 Nationale Onderwijstalenten

Timothy Cnossen was afgelopen oktober een van de genomineerden voor de OnderwijsTopTalentPrijs. Hij dong mee naar de door titel Nationale Onderwijstalent 2019 voor het voortgezet onderwijs. Hij werd voorgedragen door zijn lerarenopleiding, de Rijksuniversiteit Groningen. Voor het vak Filosofie ontwikkelde bij een leerlijn argumenteren, waarin hij theorie en praktijk combineert. “Uit de leerlijn wordt mijn visie op het vak duidelijk.”

Kun je iets meer vertellen over jouw onderzoek?

“In de leerlijn ligt de focus op het filosofisch onderzoeken van wat een ‘argument’ eigenlijk is of zou moeten zijn en op het ontwikkelen van de vaardigheid argumenteren. Uit de leerlijn wordt mijn visie op het vak duidelijk. Ik vind het belangrijk dat de stof aansluit bij de leerlingen en hun leren zichtbaar maakt, maar ook filosofisch gedegen in elkaar zit.”

 

Waarom heb je gekozen voor het onderwijs?

“In eerste instantie vanuit mijn liefde voor het vak dat ik geef: filosofie. Toen ik tijdens mijn Research Master filosofie merkte dat ik met veel plezier steeds meer energie stak in het geven van werkcolleges aan eerstejaars studenten en steeds minder tijd in mijn eigen onderzoek, besloot ik de lerarenopleiding een kans te geven. Onderwijs geven vond ik dus al heel leuk, maar ik twijfelde nog wel over lesgeven op een middelbare school. Na mijn snuffelstage was ik om: pubers zijn harstikke leuk om les aan te geven. Hun ongezouten meningen zijn een uitstekend startpunt voor kritische filosofische reflectie. Dat leidt tot waardevolle inzichten en gesprekken. Daar geniet ik van.”

 

Hoe heb jij het eerste jaar in het onderwijs ervaren?

“In het onderwijs werken kost veel energie. Je moet nog zoveel leren als je net begint voor de klas en er zijn 1001 dingen waar je rekening mee moet houden. In het begin is lesgeven daarom vooral een kwestie van overleven. Maar ik merk wel dat dit steeds gemakkelijker gaat. Ik trof het ook met goede begeleiders, zowel op de school als vanuit de opleiding. Dan kun je heel veel leren in een korte tijd. Om mij heen herinnert iedereen zich zijn eerste jaar in het onderwijs als het pittigst. Daarna ontstaat er meer ruimte om je werk echt goed te doen en daar plezier aan te beleven.”

 

Hoe ziet wat jou betreft het onderwijs van de toekomst eruit?

“In de toekomst krijgen docenten hopelijk reële voorbereidingstijd en genoeg lestijd om vakinhoudelijke diepgang te bereiken en de vakoverstijgende vaardigheden aan te leren die leerlingen nodig hebben om autonome volwassenen te worden. Volgens mij hoeft daarvoor het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Dus graag wat minder onderwijsvernieuwing en wat (veel) meer ruimte voor deskundigheid. Ook denk ik dat een leraar nooit helemaal 'los' zou moeten komen van de lerarenopleiding. Het is toch eigenlijk een beetje gestoord aan het huidige systeem dat je tijdens je opleiding héél intensief bezig bent met leren en na het behalen van je bevoegdheid daar opeens 'klaar' mee bent.”

De OnderwijsTopTalentPrijs wordt ieder jaar uitgereikt in de Nationale Onderwijsweek in samenwerking met Cito, SLO en Didactief. De prijs geeft lerarenopleidingen al ruim 20 jaar de kans om hun talentvolle studenten in de schijnwerpers te zetten. De aanmeldingsperiode start in het voorjaar. @Lerarenopleiders: wie nomineren jullie voor 2020? Kijk voor meer informatie op www.onderwijstoptalentprijs.nl

 

Blijf op de hoogte

Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws als je niets wilt missen, meld je je hier eenvoudig aan voor de nieuwsbrief.