Van puberknul tot laskampioen

16 november 2017 Nationale Onderwijsweek

 

Zo kan praktijk­onderwijs werken

 

Praktijkonderwijs is een vorm van voortgezet onderwijs, ingericht voor leerlingen die sterk zijn in praktische vakken. Stichting Pro College biedt praktijkonderwijs in Nijmegen en ruime omtrek. Kinderen leren er zelfstandig leven en werken, gericht op een eigen bestaan in de samenleving. Iedere leerling volgt hiervoor een programma op maat, waarin theorie gekoppeld is aan praktische vakken als koken, tuinieren of schilderen. Pro College begeleidt hen uiteindelijk naar een geschikte werkplek.

Natascha Albers is een van de vier trajectcoaches bij Pro College Nijmegen. Ze weet uit ervaring dat er een hoog percentage leerlingen uitstroomt naar betaald werk en maar een klein deel richting dagbesteding. “Juist omdat wij zo gericht zijn op de praktijk, vinden leerlingen van onze school vaak een baan. Die verplichting hebben we ook. We beschikken over een uitgebreid netwerk van werkgevers met stageplekken, eventueel gevolgd door uitstroommogelijkheden. Die bedrijven kennen we heel goed, net zoals we onze leerlingen natuurlijk door en door kennen. Daardoor maken we vaak een gedegen match. Dat wil niet zeggen dat het altijd gemakkelijk is. Voor ons is een eerlijk verhaal belangrijk; bedrijven weten wat ze aan ons hebben. Het gaat om verbintenissen met een duurzaam karakter. En sommige leerlingen hebben eenmaal meer tijd nodig om ergens te wennen of om een bepaalde structuur onder de knie te krijgen. In goed overleg met leerling, ouders en werkgever komen we vaak tot een goede oplossing.”

“Er is onderzocht dat arbeidscompetenties meer aanwezig zijn bij leerlingen die uitstromen na praktijkonderwijs. Vergeleken met een VMBO hebben leerlingen bij ons op jongere leeftijd al meer praktijkervaring. We hebben verschillende mogelijkheden voor leerlingen om de kans op een succesvolle uitstroom te vergroten. Aan het eind bijvoorbeeld een extra jaar (5+ jaar), boven de leerplichtgrens van 18, om daarin nog een stage te volgen. Of de entreeopleiding, die dit jaar in pilotvorm is gestart. Die biedt leerlingen extra mogelijkheden om praktijkverklaringen en/of een diploma op niveau 1 te halen. Iedereen werkt op zijn of haar eigen niveau. Soms zie je nieuwkomers hier na een tijdje letterlijk ontspannen, omdat ze niet meer constant op hun tenen hoeven lopen. Hier krijgen ze een opleiding op maat met meer persoonlijke aandacht. Praktijkonderwijs is regulier, maar relatief onbekend. ‘Zeker voor moeilijk opvoedbare kinderen’. Maar het zijn kinderen die moeilijk leren. Vaak hebben ze juist een sterke motivatie en willen ze graag de handen uit de mouwen steken.”

Flinke groei

Leerling Demy Driessen (17) is onlangs geslaagd voor Mag lassen niveau 1. De praktijkverklaring voor niveau 2 heeft hij ook op zak. Binnenkort start hij onder contract (BBL) bij zijn stagebedrijf Nooteboom in Wijchen. Kaylee Knoop (16) is vierdejaars detailhandel. Ze loopt stage bij een vestiging van Zeeman in Nijmegen. Na het volgend schooljaar kan ze daar uitstromen met ondersteuning. Ze was eerder best verlegen, maar is nu een stuk zekerder. Daar heeft ze wel wat hulp bij gehad van de orthopedagoog op school. Ook bleek het voor haar belangrijk om kleine doelen te stellen en zaken vaak te herhalen. Daardoor is ze inmiddels flink gegroeid. Ze mag tegenwoordig kassa draaien. “Ik ben begonnen met de zaak vegen en vuilniszakken legen. Daarna kreeg ik meervoudige opdrachten, zoals pantoffels en pyjama’s inwerken. Dat betekent dat ik ze op maat en vorm netjes en snel in de bakken zet. Aan de kassa heb ik natuurlijk veel klantencontact. Ik vind alles leuk om te doen. Bij Zeeman beschouwen ze me al echt als collega. Laatst heb ik nog feest gehad en we gaan wel eens uit eten met iedereen van de vestiging.”

Ook Demy heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Toen hij op school kwam, moest hij erg wennen aan de structuur, vergat hij vaak dingen. Gaandeweg veranderde dat. Helemaal toen hij in het derde jaar koos voor de richting metaal en later ging stagelopen bij Noote­boom in Wijchen (een producent van kwaliteitstrailers voor speciaal vervoer). Demy bleek een lastalent. Zelfs zo goed dat hij eind 2016 tweede is geworden op de Nederlandse Kampioenschappen Mag lassen voor vmbo leerlingen. Zelf blijft hij er nuchter onder: “Ik heb bij Nooteboom veel geleerd en ben erg vooruit gegaan. Ik ben heel blij dat ik nu bij hen aan het werk kan. Mijn toekomstbeeld? Veel leren en ooit pijplasser worden in Dubai.”

Aanwinst

Michael Rietveld is de praktijkopleider van Demy bij Nooteboom. “We hebben een aparte werkplaats waar we de jongens opleiden - onze lasschool - los van de fabriek. Nu Demy bij ons onder contract komt, ga ik hem nog een maand of drie onder mijn hoede nemen en verder voorbereiden op de fabriek. Daar gaat hij dan op de afdeling kokerbouw aan de slag, werken aan de basis van onze trailers. Demy kwam binnen als een ‘manneke’ en nu is het een kerel. Hij is gemotiveerd, heeft de juiste werkhouding en wil graag leren. Zo kwam hij in de vakantie ook werken. Net als een andere leerling van Pro College trouwens. ‘Anders hangen we maar op de bank’, is hun idee. Dat vind ik een goede instelling. Demy is zeker een aanwinst voor ons bedrijf.”

 

Dit artikel is eerder verschenen in de nummer 2 najaar 2017 uitgave van de "Nationale Onderwijsweek krant".

Blijf op de hoogte

Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws als je niets wilt missen, meld je je hier eenvoudig aan voor de nieuwsbrief.