Op het moment dat we hem spreken, heeft John Nouwens, algemeen directeur van Malmberg, net het Nationaal Congres Basisvaardigheden achter de rug, waar maar liefst 600 onderwijsprofessionals op afkwamen. John: ‘We wilden deze dag graag delen wat we zien gebeuren in het onderwijs en deelnemers de gelegenheid geven inspiratie op te doen, maar we hadden ook sprekers uitgenodigd die iets anders zeggen dan waar wij in methodes voor kiezen. Ik vind dat belangrijk; ik wil dat we kritisch blijven op ons werk.’ Vandaag vertelt John, bij wie de adrenaline nog stroomt na dit mooie congres, over het Bijzonder Partnerschap van Malmberg met stichting Nationale Onderwijsweek.
Nationale Onderwijstalenten
Want de keus voor een partnerschap met stichting Nationale Onderwijsweek is heel bewust. John: ‘We willen de leraar in zijn kracht zetten, helpen en ondersteunen. We geloven dat dat de snelste route is naar een optimale ontwikkeling van de leerling. Als Bijzonder Partner van de Nationale Onderwijstalenten dragen we eraan bij de leraar centraal te stellen, een podium te geven.’ De bekendmaking van de Nationale Onderwijstalenten vindt jaarlijks plaats en stelt lerarenopleidingen in het primair en voortgezet onderwijs in de gelegenheid studenten te nomineren voor deze bijzondere titel. Cito en Malmberg, die beide jureren bij het event, krijgen met de input van zo’n 25 tot 30 genomineerden een goed beeld van het onderwijs van morgen. John: ‘Die genomineerden zijn de docenten van de toekomst, het sluit daarmee bijna letterlijk aan op wat Malmberg nastreeft.’
Allemaal ontwikkelaars
De inzendingen voor de Nationale Onderwijstalenten bieden voor Malmberg waardevolle inzichten als het gaat om het maken van een goede les: ‘Ze worden erop beoordeeld in het proces voorafgaand aan de bekendmaking: hoe zit een les in elkaar, is de uitwerking ervan onderzocht? Daarmee zijn de Onderwijstalenten allemaal ontwikkelaars in het klein, en doen ze wat alle auteurs van Malmberg doen.’ Datzelfde geldt voor al die onderwijsprofessionals die al langer voor de klas staan: ‘Eigenlijk zijn alle docenten methodeontwikkelaars: ze gebruiken methodes, maar maken ook zelf lessen. En dat stimuleren we ook: een methode dient als kapstok en docenten kunnen vervolgens variëren en flexibiliseren, naargelang de behoeften en eigen mogelijkheden.’
Samen er dwars doorheen
Het thema van de Nationale Onderwijsweek is dit jaar ‘Samen er dwars doorheen’: dwars door systemen of processen als dat nodig is om doelen te behalen. Ook Malmberg wil belangrijke vraagstukken niet omzeilen. John: ‘Kijk het beest in de bek en ga aan de slag. Ik heb nog nooit zo veel onrust gezien in het onderwijsveld als in de afgelopen jaren: er is veel onzekerheid over de kwaliteit van ons onderwijs, over het tekort aan leraren, over het welzijn van het kind of de leeropbrengsten. Het is nu zaak hier ambitieuze doelstellingen voor te formuleren.’
Focus op basisvaardigheden
Het congres van Malmberg had dan ook als thema ‘focus op basisvaardigheden’, een belangrijk onderdeel van de curriculumvernieuwing, waarmee de kernvaardigheden van taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid onder de aandacht zijn gebracht. John: ‘Die moeten goed geborgd zijn. Het is daarbij belangrijk ervoor te zorgen dat vaardigheden echt competenties worden, door er continu aan te werken. Zo worden in al onze methodes in het voortgezet onderwijs basisvaardigheden expliciet toegevoegd aan de methodes, met echte leesopdrachten bij biologie, of echte rekenopdrachten bij aardrijkskunde; daarmee pas je de basisvaardigheden toe en worden ze relevant voor leerlingen. Alle methodes moeten daarvoor veranderen, maar Malmberg wil bijdragen aan het versterken van de basisvaardigheden, dus dit moet gebeuren.’
Gedeelde waarden
Het blijkt nog best ingewikkeld de band met instellingen in het onderwijs te versterken, ervaart John: ‘Malmberg wordt best sceptisch bekeken; men vraagt zich af of het logisch is dat belastinggeld wordt ingezet om bedrijven te financieren die een winstoogmerk hebben. Dat vind ik jammer, want we zijn op heel veel punten een heel efficiënte, innovatieve partij om dingen gedaan te krijgen. We zoeken telkens het partnerschap, willen wederzijds vertrouwen creëren en laten zien dat we dezelfde waarden uitdragen als het onderwijsveld. De vraag is dus vooral hoe we (elkaar) kunnen helpen? ’
Save the date: bekendmaking Nationale Onderwijstalenten op 6 oktober 2025
Ben je werkzaam op een lerarenopleiding en is een van jouw studenten een kanshebber voor de Nationale Onderwijstalenten? Vanaf mei kun je deze student aanmelden! Meer weten? Klik dan hier.
Op zoek naar goede lesideeen? Kijk dan eens op Onderwijs van Morgen, een inspiratieplatform voor docenten. Hier vind je ook een interview met Ingrid Kuiken, Nationaal Onderwijstalent in het vo van 2024.
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven