De CED-groep is al een lange tijd partner van stichting Nationale Onderwijsweek. Het onderwijsadviesbureau adviseert scholen als het gaat om professionaliseringsvraagstukken en biedt trainingen en cursussen voor leraren, intern begeleiders, schoolleiders, schoolbesturen of complete teams. Directeur Research & Development Fabian Lionaar vertelt over de verbinding met de Nationale Onderwijsweek en de focus van de CED-groep.
Gelijke doelen
De CED-groep wil de onderwijsprofessional zo goed mogelijk ondersteunen: de leraar, de schoolleider en de schoolbestuurder. Fabian: ‘Wij ondersteunen leraren, zodat zij leerlingen kunnen helpen zich optimaal te ontwikkelen.’ Het ligt in lijn met de missie van stichting Nationale Onderwijsweek: het zichtbaar maken van de kracht en pracht van het onderwijsvak. Fabian: ‘We willen leerkrachten en schoolleiders stimuleren om het maximale uit zichzelf te halen. Als je het maximale uit jezelf haalt, doe je er alles aan om ook het maximale uit de leerling te halen. Dat is ook de grootste drijfveer voor de CED-groep om als partner deel uit te maken van stichting Nationale Onderwijsweek, om daaraan bij te dragen.’
Jonge leraren verder brengen
Bij de bekendmaking van de Nationale Onderwijstalenten was dit jaar een actieve rol weggelegd voor de CED-groep. Fabian en zijn collega’s namen de beoordeling van de genomineerden in het voortgezet onderwijs op zich en kwamen tot een selectie van drie kanshebbers op de titel. In samenwerking met collega-juryleden Jacqueline Visser en Karlijn Selten van Cito, John Nouwens van Malmberg en Nationaal Onderwijstalent 2024 Martin Schilder werden twee winnaars gekozen; een in het po en een in het vo. Fabian vindt het waardevol betrokken te zijn bij de Nationale Onderwijstalenten: ‘We zijn een maatschappelijke organisatie en willen bijdragen aan de ontwikkeling en innovatie van het onderwijs. Met de Nationale Onderwijstalenten krijgen we daar goed zicht op.’ De CED-groep wil jonge leraren helpen: ‘We kijken kritisch naar de onderzoeken en producten en met onze feedback hopen we jonge leraren te motiveren nét die extra inspanning te leveren om verder te komen.’ De overwegingen van de andere juryleden zijn Fabian bijgebleven: ‘Die bieden weer interessante perspectieven en inzichten. Van een andere blik op onderwijs kunnen we altijd leren.’
De focus van de CED-groep
De CED-groep kanaliseert de wetenschap voor de professional: theorie vormt de basis voor de praktijk en de producten van de organisatie zijn zo veel als mogelijk wetenschappelijk onderbouwd. Fabian: ‘Zo vinden we het belangrijk dat de leraar weet hoe het brein werkt en hoe je leerlingen stimuleert om te leren. Je moet de nieuwsgierigheid van je leerlingen aanwakkeren; het brein vraagt om nieuwsgierigheid.’ Fabian noemt een aantal theorieën die hieraan ten grondslag liggen: de motivatietheorie, de behavioral-theorie en leertheorieën in het algemeen: ‘Als je die theorieën kent, kun je inzoomen op taal, rekenen of een ander vak en hoe je daarbinnen tot leren komt. Je bereidt je les voor, activeert voorkennis en ervaart in de praktijk wat goed en minder goed gaat. Ook dan val je weer terug op die theorieën, om te leren hoe je het kind erbij kunt betrekken dat afgehaakt was, want welke aanpassingen moet je doen zodat deze les een succes wordt voor al je leerlingen?’
Tegen de stroom in
Bij de CED-groep resoneert het thema van Leiden Nationale Onderwijsstad ‘samen er dwars doorheen’. Fabian: ‘Soms werken aspecten van ons efficiënt ingerichte onderwijs niet en wijst onderzoek of de praktijk uit dat het anders moet. Dan gaan we er ‘dwars doorheen’: als het niet werkt, of op een andere manier beter kan, initieert en begeleidt de CED-groep dit veranderingsproces. Daarbij moet je soms tegen de stroom inzwemmen om dat te laten zien en waar te maken.’ Goud - Onderwijs van de CED-Groep is daar een voorbeeld van. Fabian: ‘Daar heb je een inhoudelijk, onderwijskundig leider en een operationeel leider. In het onderwijs zie je soms combinaties van directeuren en adjunct-directeuren, waarbij de een zich meer op de inhoud richt en de ander meer op de processen eromheen, maar over het algemeen nemen in Nederland directeuren zowel inhoudelijke als operationele taken voor hun rekening. De CED-groep kiest met Goud - Onderwijs voor duaal leiderschap en daarmee het splitsen van de taken, zodat er een goede focus is op de werkzaamheden.’
Naar de kern
De CED-groep adviseert en begeleidt in het primaire proces van de leraar in de klas, waarbij onderwijsadviseurs in eerste instantie de hulpvraag analyseren: Fabian: ‘Het probleem ligt soms ergens anders dan in eerste instantie gedacht wordt. We pakken het zo veel mogelijk bij de kern aan. We werken aan een duurzame, integrale oplossing en zorgen voor borging van een nieuwe aanpak, kijkend naar de context waarin de school zich bevindt. Zo halen we er het maximale uit voor de school.’
Bruisend onderwijs in Nationale Onderwijssteden
Fabian vond het mooi om te zien hoe het onderwijs in Leiden als Nationale Onderwijsstad 2025 bruiste: ‘En ik hoop dat het in Arnhem als Nationale Onderwijsstad 2026 ook z’n groot succes wordt. Ik vond het een prachtige ervaring en een eer om juryvoorzitter te zijn van de Nationale Onderwijstalentenprijs 2025 en hoop er volgend jaar weer bij te zijn.’
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven