We gaan iets doen wat de Staat der Nederlanden al meer dan dertig jaar geleden beloofde — wat nog steeds krachtiger kan in de praktijk. De mogelijk toekomstige minister van onderwijs komt. En we introduceren een nieuwe prestatie-indicator voor het onderwijs.
De belofte:
In 1989 nam de Verenigde Naties het Kinderrechtenverdrag aan. Nederland tekende in 1990 en ratificeerde het in 1995. Daarmee beloofden we elk kind onderwijs te bieden dat bijdraagt aan:
– de volledige ontplooiing van de persoonlijkheid
– respect voor mensenrechten
– culturele identiteit
– voorbereiding op verantwoord samenleven
– en zorg voor de natuurlijke omgeving
Tijdens de Nationale Onderwijsweek kijken we die belofte recht aan. We maken een levend landschap waarin onderwijs, kunst en samenleving samenvloeien.
Leerlingen, studenten, docenten, bestuurders, kunstenaars en beleidsmakers delen hun persoonlijke schaduwkant van het onderwijs — en wat daaruit licht bracht.
En we introduceren een nieuwe prestatie-indicator voor goed onderwijs: “Drinkbare rivieren”. Als we de zorg voor de natuurlijke omgeving niet als basis nemen, waar leven we dan straks? We gaan luisteren, maken, verstillen, in actie komen, bewegen.
Waarom drinkbare rivieren?
Li An Phoa leerde ons: “Wat als drinkbaar water de graadmeter wordt van een gezonde samenleving?” Net zo moet onderwijs weer drinkbaar worden — een bron van leven in plaats van doorstroomstatistiek. Onderwijs dat leert samen leven, samen werken, en ons herinnert dat we deel zijn van een groter systeem —
waar water, aarde, lucht en menselijkheid de fundamenten vormen.
Een inkijk in de sprekers:
– Li An Phoa, Drinkable Rivers – oprichter van Drinkable Rivers
– Marc Dullaert – oud-Kinderombudsman & oprichter van KidsRights
– Chrisje Sandelowsky-Bosman – leerstoel Kinderrechten, Universiteit Leiden
– Jessica Hilhorst – beleidsmaker & Onzichtbare Held 2024
– Marten Elkerbout – CvB-voorzitter Spaarnesant, de man die het met zijn scholen, samen besloot niet langer mee te doen aan de doorstroomtoets.
– Jayson Hellburg – jongerenmaker & mede-oprichter ZinTUIG!
– Dodou Njai – leerrechtambtenaar (18)
– Maaike de Witte-de Jong de Jong, teamleider Da Vinci Lammenschans en vernieuwer pur sang;
– Annette ter Haar, directeur in het primair onderwijs, als zijstromer kijkt zij van buiten en van binnen naar het onderwijs en ziet veel ruimte om dingen in beweging te brengen;
– Astrid Prakke-Bruins, docent die een buiten-klas wist te bouwen
– Maurice Ravensberger, gemotiveerd om jongeren op een totaal andere manier en niveau-doorbrekend mee op sleeptouw te nemen
Samen er dwars doorheen. Dát is de kracht van Leiden.
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven