Of het nu gaat om een leergang om te leren omgaan met je aandoening, een project waarbij je je klasgenoot filmt in zijn dagelijkse doen en laten of om speeddates en workshops om te leren over je toekomstige mogelijkheden: scholen in het basis- en voortgezet onderwijs van Noord-Holland hebben het afgelopen jaar niet stilgezeten als het gaat om onderwijsinnovatie of -bestendiging. Maar liefst zes scholen in de provincie zijn genomineerd voor de Onderwijsprijs Noord-Holland en zijn nu kanshebber in de strijd om de titel van Nationale Onderwijsprijs.
Drostenburg, school voor passend onderwijs, revalidatie en/of verpleegkundige zorg voor kinderen van 4 tot 19 jaar ontwikkelde ‘Gewoon iets Anders’ voor de leerlingen. De lessen van deze leergang richten zich op datgene wat de leerlingen net even anders maakt dan het doorsnee kind op school: hun chronische aandoening. Daarnaast wordt op speelse wijze aangegeven dat de klas, naast de gebruikelijke leerstof, bezig kan zijn met ‘iets anders’ dan rekenen en taal.
Openbare basisschool Corantijn in Amsterdam bevordert met ‘Wie ben jij?’, een film- en diversiteitsproject, cohesie in de klas en de buurt. Leerlingen vragen elkaar het hemd van het lijf om zoveel mogelijk over hun klasgenoten en hun families te weten te komen. Zo leren zij overeenkomsten herkennen en verschillen omarmen. Basisschool De Verwondering in Monnickendam doet een gooi naar de Onderwijsprijs met ‘Water voor St. Andrews’. In dit project wisselen de leerlingen van stamgroep 4 (leerjaren 6 en 7) gedurende twee jaar kennis en ervaringen uit met hun Keniaanse zusterschool, St. Andrews. De leerlingen zetten zich bovendien in voor een tastbaar doel: het vergroten van de onderwijskansen van de leerlingen op hun Keniaanse partnerschool.
Ook in het voortgezet onderwijs kan de Nationale Onderwijsprijs rekenen op mooie inzendingen: op het Petrus Canisius College, vestiging Oosterhout in Alkmaar werken leerlingen, hbo en bedrijfsleven in het keuzedeel ‘Duurzaamheid’ samen om een cart (‘Green Power Cart’) te verbeteren en te vernieuwen. Leerlingen komen in dit project in aanraking met nieuwe technieken zoals elektrische overbrengingen in de auto-industrie.
De Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam laat alle vmbo-3-leerlingen een week lang kennismaken met hun toekomstige mogelijkheden. Oud-leerlingen, bewoners uit Zuidoost en geinteresseerden van ver buiten Zuidoost informeren en inspireren de leerlingen in speeddates over hun eigen loopbaan en geven hen tips. Leerlingen ontdekken hun mogelijkheden, verwerven vaardigheden bij het solliciteren en maken een filmpje waarin zij diverse beroepen presenteren.
De sectie Nederlands van het Kennemer Lyceum zette leerlingen in coronatijd aan het lezen. De school werkte samen met een boekhandel die 150 exemplaren van het boek Winterwater van Haarlemmer Lex Paleaux aan de leerlingen leverde. Het boek werd op verschillende manieren behandeld in de klassen in een nauwe samenwerking met de schrijver.
Vooralsnog maakt Natasja Groothuismink, wethouder Onderwijs gemeente Zaanstad, op woensdag 9 februari 2022 rond 16:00 uur de winnaars van de Onderwijsprijs Noord-Holland bekend. Mocht deze datum wijzigen in verband met de coronamaatregelen, dan brengen we jullie hier tijdig van op de hoogte. De uitreiking vindt plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in Taets Art and Event Park. Aanvang programma: 14.00 uur. Alle zes genomineerde scholen presenteren hun inzending.
Met de Nationale Onderwijsprijs vraagt stichting Nationale Onderwijsweek aandacht voor het onderwijs. Bijzondere projecten worden in de schijnwerpers gezet. Zo laat de organisatie zien hoe veelzijdig het Nederlandse onderwijs is en met hoeveel inzet en enthousiasme er wordt gewerkt. De feestelijke ontknoping, waarbij alle provinciale winnaars uit primair en voortgezet onderwijs aanwezig zijn, vindt plaats tijdens de landelijke finale in maart 2022.
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven